iStock-1489119180.jpg

Kuidas mõjutavad spordiüritused aktsiaturge?

Suursündmused nagu olümpiamängud ja muud olulised spordiüritused tõmbavad tähelepanu üle kogu maailma ning seda mitte ainult spordihuviliste, vaid ka investorite hulgas, kes loodavad teenida tulu olümpiamängude korraldajariigi aktsiaturu potentsiaalse kallinemisega. Artiklis vaatame varasemate olümpiamängude põhjal, kas eelseisva aasta Pariisi olümpiamängud võivad pakkuda veel investoritele teenimisvõimalust, või on rong sel korral juba läinud.

Mitme maailma maineka ülikooli professori koostöös 2021. aastal ilmunud teadustöös käsitleti just antud teemat ning selgitati välja, kuidas on mõjutanud suurenenud meedia tähelepanu olümpiamängude korraldajariigi aktsiaturgu nii olümpiamängude toimumiskoha avalikustamise ajal, sündmuse tegeliku perioodi vältel ning olümpiamängude lõppemise järgsel ajal. Lisaks terve riigi aktsiaturu koondindeksile on indeksist eraldi välja valitud otseselt olümpiamängudega seotud ettevõtted, sh reklaamiagentuurid, sporditarvete tootjad ning muud ettevõtted, keda uuringu läbiviijate arvates võiksid olümpiamängud mõjutada. Neid omakorda on võrreldud nn mitte-olümpiamängude aktsiatega ehk ettevõtetega, kelle majandustegevust olümpiamängud tõenäoliselt kuidagi ei mõjuta.

Uuringu tulemuste kohaselt näitasid nn olümpiaaktsiad turu keskmisest suuremat tootlust sündmuse toimumiskoha teatavaks tegemise järgselt, peegeldades, et osa investoreist vaatleb olümpiamänge tõepoolest võimalusena vastaval turul suuremat tootlust teenida. Olgu aga öeldud, et suurem osa tähelepanust laskub sellele ajaperioodile, kui kinnitatakse olümpiamängude toimumise asukoht ehk olümpiamängude algusest mitu aastat varem. Just sel ajaperioodil koondub ka meediaväljaannete tähelepanu kohalikule börsile, kui aktsiaturg paneb paika nn olümpiaaktsiad, väljendudes ühelt poolt nii kõrgemate turusuhtarvude kui parema tootlusena, kuid teisalt aktsia hinna suurema volatiilsusena.

Allolevalt graafikult nähtub, et olümpiaaktsiate tootlus on riigi aktsiaturu koondindeksist suurem olümpiamängude asukoha avalikustamisele järgsel nädalal, kuid hakates seejärel indeksiga ühtlustuma. Olümpiamängudest mitte kasu saavad ettevõtted mõistagi turuosaliste poolt nii suurt tähelepanu ei pälvi ning nende tootlusmäär jääb ka indeksile alla. Põhjusena võib välja tuua asjaolu, et tõenäoliselt on indeksis esindatud ka mitmed olümpiaaktsiad, mis indeksi tootlust ülespoole veavad.

markdown-image Allikas: Media Attention and Stock Categorization: An Examination of Stocks Hyped to Benefit from the Olympics

Kuna oodatavad tulud ja kasumid on investorite poolt juba varakult aktsiaturule sisse hinnastatud, näitab statistika, et ajal, mil olümpiamängud algavad ja sellest kasu saavad ettevõtted oma äritegevust parandavad, on turuosalised vastavatest aktsiatest oma kasumid juba realiseerinud, viies olümpiaaktsiad langusesse võrreldes nii indeksi kui teiste aktsiatega.

markdown-image Allikas: Media Attention and Stock Categorization: An Examination of Stocks Hyped to Benefit from the Olympics

Olümpiamängude lõppemise järgsetel päevadel samuti kolme nimetatud grupi puhul ühelgi selget eelist ei ole ning kõik nad on jätkanud stabiilses langustrendis.

markdown-image Allikas: Media Attention and Stock Categorization: An Examination of Stocks Hyped to Benefit from the Olympics

Nagu mainitud, liigitatakse olümpiaaktsiateks ühelt poolt need ettevõtted, kes võiksid meedias kõige rohkem tähelepanu saada, kuid teisalt firmad, kelle toodete ja teenuste järele võiks olümpiamängude ajal kõige suurem nõudlus tekkida. Näiteks on ülaltoodud graafikute puhul olümpiaaktsiatena arvestatud muuhulgas lennuoperaatoreid, kohalikke joogi- ja toiduainete tootjaid, hotellikette, tarbekaupade tootjaid ning audio-ja videotehnika rentimisega tegelevaid ettevõtteid. Kuna olümpiamängude korraldamine hõlmab tihtipeale ka uute hoonete ja rajatiste ehitamist või rekonstrueerimist, on suurenenud tähelepanu all ka ehitusettevõtted.

Tuues näiteid 2012. aasta Londoni olümpiamängudest, olid sel ajal ühed kõige kuumemad aktsiad olümpiamängudega seotud lendusid korraldav easyJet ning Tandem Group, kes oli endale hankinud õiguse müüa Londoni olümpiamängude logoga sporditooteid ja -varustust. Balfour Beatty sai endale aga suure osa ehitustööde tellimustest, sh olümpiamängude staadioni rajamine. Kuigi järgmise aasta olümpiamängude asukoht kinnitati juba 2017. aastal ja suure tõenäosusega on see juba Prantsuse aktsiaturule sisse hinnastatud, võib investori jaoks huvitavaid võimalusi sellest hoolimata veel tekkida. Üheks selliseks on maailma suurim luksuskaupade müüja LVMH, kes on pakkunud ennast Pariisi olümpiamängude peasponsoriks, aidates ettevõtte kaubamärke veel rohkem esile tõsta ning mis peaks tema brändidele tõenäoliselt palju pikemat ja laiapõhjalisemat mõju avaldama kui üksnes olümpiamängude ajal suurenev müük. Seni teadaolevalt sponsoreerib LVMH Pariisi olümpiamänge ligi 165 miljoni euroga, lisaks sellele, et kõik olümpiamängude medalid kujundab tema ehtebränd Chaumet ning veinibrändi Moet Hennesy’ rolliks on osalejatele alkohoolsete jookide pakkumine.

Peakorraldajaga 2. taseme sponsorlepingu on sõlminud maailma suuruselt kolmas lennuoperaator Air France, mis tegevjuhi hinnangute kohaselt aitab ettevõttele võita uusi kliente ning parandada brändi nähtavust. Mõistagi tuleb ka see teatavate sponsorluskuludega, ehkki ettevõtte tegevjuhi sõnade kohaselt on investeeringu negatiivse tasuvuse risk peaaegu olematu. LVMH ja Air France’i aktsiad Prantsuse börsil vabalt kaubeldavad, vastavalt sümbolitega MC ja AF, kuid kuna 2022. aasta seisuga on Prantsusmaa aktsiaturg Euroopas suurim ning maailma mastaabis jäi see kuuendale kohale, leidub võimalusi. Ehkki ka Prantsusmaa ettevõtteid koondavasse indeksfondi on võimalik hajutatult investeerida, tasuks olümpiamängudest tootlust otsival investoril vaadata kaugemasse tulevikku ja hinnata, kui võiksid toimuda järgmised olümpiamängud. Praegu on veel lahtine 2036. aasta olümpiamängude asukoht, mille osas on end juba korraldajaks pakkunud teiste seas ka India, Ühendkuningriigid ja Türgi.