Juba teise kvartali tulemuste järel hoiatas Elon Musk, et juulist septembrini perioodil tuleb tehaste üleilmseks uuendamiseks peatada ajutiselt sõidukite tootmine ja see jätab jälje finantsnäitajatele. Sestap läksid investorid ja analüütikud kolmanda kvartali majandustulemustele vastu madalamate ootustega.
18.oktoobri hilisõhtul avaldatud aruandes tõdes Tesla, et viimase kolme kuu müük kasvas aastaga 9% 23,35 miljardi dollarini (teises kvartalis oli kasvutempo +47%), jäädes alla analüütikute 24,2 mld dollari suurusele ootusele. Automüügi tulu suurenes seejuures 5% 19,6 miljardile dollarile tänu 435,06 tuhande auto tarnimisele (aastaga kasvas +27%), energia tootmise ja salvestamise üksuse tulu kasvas 40% 1,56 mld dollarile ja teenuste tulu 32% 2,17 mld dollarile.
Kuna kõrgemad intressimäärad tõstavad tarbijate jaoks liisingumakseid, mis omakorda jahutab nõudlust autoturul ja samal ajal konkurents eeskätt Hiina elektrisõidukite tootjatega tiheneb, peab Tesla müügi turgutamiseks langetama hindasid (Tesla maksis keskmiselt 44 tuhat dollarit kolmandas kvartalis vs. 54 tuhat dollarit aasta varem). Sestap jälgitakse eriti teraselt seda, kui palju pakub hinnalangetuseks ruumi toormete odavnemine ning efektiivsuse paranemine ja kui palju tuleb ohverdada kasumit. Kolmandas kvartalis alanes autosegmendi brutokasumi marginaal ilma riikliku toetusteta 16,3% peale, mis oli aastatagusega võrreldes 10,5 protsendipunkti võrra madalam.
Ärikasumi marginaal alanes aastaga 17,2% pealt 7,6% peale, kuna lisaks hindade langetamisele mõjutasid negatiivselt ka Cybertrucki tootmise alustamisega seotud suurenenud kulutused, tehisintellekti tehtud investeeringud ja tehaste uuendamisega seotud kulud. Korrigeeritud EBITDA kahanes aastaga 24% 3,76 miljardile dollarile ja puhaskasum alanes 37% 2,3 miljardile dollarile, mis andis aktsia kohta 66 senti kasumit (aasta varem 1,05), jäädes alla analüütikute 0,73 dollari suurusele ootusele.
Kuna salvestite ja teenuste üksusest on saamas kõrgeima marginaaliga ärid, siis panustasid need kvartaalsesse kasumisse tervelt 0,5 miljardi dollariga. Kolme kuuga müüs Tesla 4 GWh jagu salvesteid, mis märkis aastatagusega võrreldes 90% kasvu.
Kolmanda kvartali järel jäi Tesla juhtkond kindlaks, et suudab tänavu müüa 1,8 mln autot (mullu 1,3 mln), mis eeldab neljandas kvartalis 475 tuhande auto tootmist ja tarnet. Novembri lõpust hakkab müüginumbritesse panustama ka Cybertruck, kuid seal läheb arvestatavate tootmismahtudeni jõudmine aega. Muski sõnul on neil üle miljoni Cybertrucki tellimuse, kuid kõige varem suudetakse jõuda 2025. aastaks võimekuseni valmistada aastas 250 tuhat maasturit. Muski sõnul on lihtne autot disainida, kuid tohutult raskem saavutada positiivse rahavoogu tootmismahtusid, eriti nõnda unikaalse masina puhul.
Kui varasemalt on juhtkond rääkinud soovist kasvatada tootmist järgnevatel aastatel keskmiselt 50% aastas, siis sedapuhku anti mõista, et seda pole tegelikult nii lihtne pikalt saavutada, eriti praeguses makromajanduslikus keskkonnas. Konsensus ootab Teslalt tuleval aastal autode müügi kasvatamist 33% 2,4 miljoni sõidukini.
Kuna Cybertrucki tootmise lansseerimine nõuab suuremaid kulutusi ja samal ajal jätkatakse investeeringuid tehisintellekti, siis võib lähiajal eeldada nii kõrgemaid kapitalikulutusi kui ka investeeringuid teadus- ja arendustegevusse. Seda tahetakse teha siiski positiivse äritegevuse rahavoo abil, mis selle aasta üheksa kuu lõikes oli 8,9 miljardit dollarit. Tesla juhtkonna sõnul on neil ruumi autotootmist veelgi efektiivsemaks muuta, kuid kui edaspidigi tuleb hindasid langetada, siis võib eeldada koos suuremate lansseerimis- ja investeerimiskulutustega surve võimalikku jätkumist marginaalidele.
Konsensus ootab Teslale lähiaastail müügitulu ja kasumi keskmiselt 20-30% kasvu aastas, aga olukorras, kus krediidi kättesaadavus halveneb (suur osa Tesladest ostetakse ikkagi finantseeringuga), igakuised maksed tõusevad ja Tesla peab selle ärahoidmiseks hinda langetama, tarbijate ebakindlus seoses majanduse jahtumise ja sõjakolletega kahaneb ning tagatipuks tulevad uute elektriliste mudelitega turule nii vanad tegijad kui ka Hiina tootjad, siis seisab ettevõte kahtlemata keerulise katsumuse ees. Seda eriti ajal, kus kasumirida survestab veel Cybertrucki lansseerimine ja arenduskulutuste kasv.
Pikemas investeerimisteesis panustavad paljud tõenäoliselt Muski visioonile, et auto muutumisel täielikult autonoomseks kujuneb sõiduvahend tarbija jaoks palju väärtuslikumaks, kuna seda saab soovi korral panna raha teenima. Sellest johtuvalt nõuab tehisintellekt praegu suuri investeeringuid, et oleks tagatud edumaa konkurentide ees ja turule jõuaks kõrge marginaaliga tarkvara, mis hakkab ettevõtte kasumeid ühel hetkel paisutama.
Tesla kuulub LHV pensionifondide Roheline ja Roheline Pluss portfellidesse.
Tesla aktsia USA börsil (dollarites) Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest. Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised. Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
LHV pensionifonde valitseb AS LHV Varahaldus. Fondide osakute väärtused võivad nii kasvada kui kahaneda ja fondide eelmiste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluste kohta. Fondi investeeritud rahasumma väärtuse säilimine ei ole garanteeritud. Tutvu LHV pensionifondide prospekti ja põhiteabe dokumentidega lhv.ee ja pea nõu asjatundjaga.