vlad-tchompalov-jwyO3NhPZKQ-unsplash (2).jpg

Tesla saab soodsama mudeli varem valmis

Üleilmselt aeglustunud elektrisõidukite nõudluse kasv, Hiinast pärit konkurentide surve ning tagatipuks veel mõned ootamatud tagasilöögid viisid Tesla mudelite tootmise esimeses kvartalis langusesse. Ent ajal, mil mitmed autotootjad on hakanud elektriautode asemel rohkem pistikhübriidide arendamist eelistama, usub Elon Musk jätkuvalt elektriautode võidukäiku, pannes kaardid odavamate mudelite turule toomisele, tehisintellektile ja isesõitmise tehnoloogia arendamisele.

Kokku tootis Tesla tänavu esimeses kvartalis 433,37 tuhat autot, mida oli vähem neljanda kvartali 494,9 tuhandest, kuid mullu sama ajaga märkis siiski vaid 2% langust. Hooajalisus ja nõudlus olid ühed põhjused, kuid tootmist vähendasid ka uuendatud Model 3 tootmisele üleminek Ühendriikides Fremonti tehases, kaubandust takistav konflikt Punasel Merel ning Berliini tehasele lähedal asuva alajaama süütamine vasakäärmusliku rühmituse poolt.

Kogu ettevõtte esimese kvartali müügitulu kahanes seetõttu 9% 21,3 miljardile dollarile (konsensus ootas 22,2 mld USD), mis oli suuresti seotud just autotootmise üksusega. Jätkuvalt aga näitas kasvu nii energiasalvestite (7% 1,64 mld dollarile) kui ka teenuste käive (25% 2,29 mld dollarile).

Automüügi brutomarginaali ilma valitsuselt saadava süsinikukrediidita suudeti eelmise aasta viimases kvartalis 90 baaspunkti võrra parandada 17,2% peale, mis andis lootust, et hinnalangetusi suudetakse kulude kärpimisega kompenseerida. Ühikukulu suudeti tänavu esimeses kvartalis veelgi vähendada, kuid Cybertrucki ja uue Model 3 lansseerimised tekitasid lisakulusid, mille tõttu alanes brutokasumi marginaal 16,4% peale.

Ettevõtte ärikasum langes esimeses kvartalis aastaga 56% 1,17 miljardile dollarile ning puhaskasum alanes 55% 1,14 miljardile dollarile, andes aktsia kohta erakorralisi tegureid arvestamata 45 senti kasumit. Analüütikud lootsid näha 49 senti.

Kui varasemalt on Tesla pidanud realistlikuks uute odavama hinnaklassi mudelite tootmisega alustamist 2025. aasta teises pooles, siis nüüd hinnatakse võimalikuks starti järgmise aasta esimeses pooles või koguni tänavu aasta lõpus. Elon Muski sõnul hakatakse uute mudelite puhul kasutama järgmise põlvkonna platvormi, mis tugineb olemasolevatele liinidele ja sestap pole Teslal vaja hakata uusi tehaseid või liine välja ehitama. See võib tähendada seda, et odavama hinnaklassi Tesla ei pruugi olla täiesti uus mudel (nagu üldiselt arvatud), vaid olemasoleva edasiarendus.

Suurt rõhku asetatakse täieliku isesõitmise tehnoloogia (FSD) lihvimisele, mille versioon 12 alles hiljuti lansseeriti. Põhja-Ameerika teedel vuravast 1,8 mln Tesla autost kasutab seda Muski sõnul juba u pool ning see osakaal suureneb iga nädalaga. Et muuta teenus veelgi kättesaadavamaks, pakutakse proovimiseks 99 dollarit kuus maksvat paketti.

Kombineerides odavamaid Tesla mudeleid tehisintellektil põhineva isesõitmise tehnoloogiaga, sünnib spetsiaalselt taksoteenuse osutamiseks loodud robottakso (Cybercab), mis peaks esmakordselt publiku ette ilmuma tänavu 8. augustil.

Visioon, kus inimene saab endale juhita sõitvat Teslat soovitud punkti järele kutsuda või siis oma Teslat Airbnb stiilis renditulu teenima panna, nõuab aga Ühendriikides maanteeametilt vastavat luba, mida aga veel pole, kuna isesõitmise tehnoloogiat kasutavate Tesladega juhtunud õnnetusi uurides ei ole järelvalve veel veendunud tehnoloogia tõhususes. Mõned osariigid juba lubavad järelvalveta isesõitvaid masinaid teedele, mis lisab usku, et ühel hetkel võiks tulla ka üleriigiline heakskiit kui tehnoloogiaga ollakse piisavalt rahul. Seda tehnoloogiat kavatsetakse ka teistele huvitatud autotootjatele litsentseerida.

Kõik see eeldab suuri investeeringuid. Kui mullu tehti investeeringuid rekordilised 8,9 miljardit dollarit, siis tänavu hinnatakse kapitalivajaduseks üle 10 miljardi dollari. Vaba raha ja investeeringuid oli Teslal esimeses kvartalis 26,9 miljardit dollarit (vähenes kvartaliga 2,2 miljardi dollari võrra), mis annab piisavalt hea likviidsuse, ent rahavoo toetamiseks otsustati täiendavalt vähendada töötajate arvu 10%, mis annab aastas üle ühe miljardi dollari kokkuhoidu.

Kokkuvõttes peaks teine kvartal tulema Tesla jaoks esimesest parem, kuna üle on saadud mitmetest tootmise ja logistikaprobleemidest. Küsimuseks jääb aga endiselt see, mida teeb turul elektriautode nõudlus ja kui jõuliselt tuleb seda konkurentidega võideldes püüda. Kui Elon Muskilt küsiti, kas Tesla suudab oma müüki tänavu mullusega võrreldes üldse kasvatada, siis seda ta pigem uskus, ent tempo saab olema selgelt aeglasem.

Järgnevate aastate kasvuvisiooni realiseerimiseks läheb vaja odavama hinnaklassi Teslasid, millest peaksime peagi lähemalt kuulma, kuid sellele lisaks nõuab aktsia valuatsioon (kaupleb 75x 2024. aasta kasumit ja ligi 40x EV/2024 EBITDAt) ka järelvalveta isesõitmise tehnoloogiat. Viimast on Musk aastaid investoritele lubanud, ent seda tuleb endiselt jääda ilma selge tähtajata ootama.

LHV pensionifondid Roheline ja Roheline III on investeerinud Tesla aktsiasse.

Loe lähemalt LHV pensionifondidest Roheline ja Roheline III.

Tesla aktsia USA börsil. markdown-image Allikas: Bloomberg