shutterstock_27111682.jpg

10 sammu, mis enne aktsiapakkumistes osalemist teha

IPO ehk aktsiate esmane avalik pakkumine võib olla hea võimalus saada endale tükike edukast või meelepärasest ettevõttest. Iga investor peab enne IPO-l osalemist oma eeltöö ise ära tegema ning leidma vastuse küsimusele, miks pakutavaid aktsiaid tasub või ei tasu osta. Anname 10 soovitust, mis aitavad vastuse leidmisele kaasa.

1. Tutvu prospektiga

Prospekt on iga pakkumise A ja O, kus on kirjas kogu vajalik info märkimise kohta. Prospekt avaldatakse, kui Finantsinspektsioon on selle registreerinud, kuid mitte hiljem kui märkimisperioodi alguseks. Kui kogu rehkendust ei jõua läbi teha, siis loe hoolikalt vähemalt prospekti kokkuvõtet.

2. Tee endale ettevõtte äritegevus selgeks

Avalike pakkumistega kaasneb tihti kõikehõlmav entusiasm ja FOMO ehk hirm millestki ilma jääda. Ent nagu on öelnud Warren Buffett, ei tohiks kunagi investeerida ettevõttesse, millest sa ise aru ei saa. Tee selgeks, millistes valdkondades ettevõte tegutseb, milline on nende turupositsioon ja ärimudel.

3. Vii end kurssi pakkumise põhjuste ja kaastava raha kasutamisega

Kas ettevõte plaanib kasutada pakkumisest saadud raha tegevuse laiendamiseks või mõneks muuks investeeringuks? Avalikku pakkumist võivad teha nii tugeva tausta ja kõrge kasvupotentsiaaliga ettevõtted, aga ka ettevõtted, mis vaevu vee peal püsivad.

4. Hinda riskitegureid

Riskivaba tootlust pole olemas. Tee endale selgeks, millised peamised riskid ettevõtte tegevusega seotud on ja milline võiks olla nende mõju realiseerumisel.

5. Tutvu ettevõtte juhtidega

Kes on need isikud, kes igapäevaselt ettevõtet juhivad? Milline on olnud nende taust ja kuidas on läinud nende varasemad projektid? Äri võtmeinimesi ei tohiks kuidagi alahinnata.

6. Pane tähele, kas pakutakse uusi aktsiaid või senised omanikud müüvad olemasolevaid

Uute aktsiate müügist saab ettevõte raha oma äritegevuse edendamiseks või kasvamiseks. Olemasolevate aktsiate müügist rikastuvad aga senised aktsionärid.

7. Milline on ettevõtte konkurentsieelis?

Inglise keeles kasutatakse konkurentsieelise väljendamiseks sõna moat, mis tähendab vallikraavi. Keskaegsed valitsejad ehitasid oma kindluse ümber võimalikult suure vallikraavi, varustasid selle ümbruse kahuritega ja panid müüridele vibumehed, et teha kindluse vallutamine vastase jaoks võimalikult raskeks.

8. Tuvasta, kas senistel omanikel on lock-up periood

Kui ei ole, siis võivad senised omanikud esimesel võimalusel oma aktsiad turul müüma hakata, mis tõenäoliselt langetab aktsia hinda. Sellisel juhul võib tihti olla mõistlikum märkimine vahele jätta ning oodata, kuni turg on tasakaalu leidnud.

9. Uuri dividendipoliitikat

Kasvuettevõtted üldjuhul investeerivad oma kasumid ega maksa neid dividendidena välja. Suuremad dividendid viitavad sellele, et ettevõte ei plaani kasutada kogu pakkumise käigus saadud tulu oma tegevuse laiendamiseks.

10. Kuidas investeeringuid hoida?

LHV soovitus on hoida oma investeeringud igapäevastest arveldustest eraldi. Vajaliku lisakonto loomine on tasuta ja käib internetipangas paari hiireklõpsuga. Nii on hiljem lihtsam tulusid deklareerida, olgu siis kasutusel investeerimiskonto või tavasüsteem. Esimesel juhul saab tulumaksu maksmise lükata tulevikku ja teenitud kasumi uuesti teenima panna. Tavasüsteemi kasutades tuleb küll kasumilt maksta tulumaks pärast järgmise tuludeklaratsiooni esitamist, kuid investeeringuid eraldi kontol hoides on lihtsam omada ülevaadet investeeritud varast ja selle tootlusest.