Tesla, kes on alates eelmise aasta teisest poolest pidanud kasvanud konkurentsi ja intressimäärade tõusu tõttu automüügi toetamiseks kärpima hindasid ning sellega andnud ära kasumlikkust, suutis 23. oktoobril kolmanda kvartali tulemusi avaldades pakkuda üle pika aja investoritele taas positiivse üllatuse.
Septembris lõppenud kvartali jooksul tarnis Tesla klientidele rekordilised 462,9 tuhat autot (kasv aastatagusega võrreldes 6%), mis andis 2% müügitulu kasvu 20,0 miljardi dollarini. Sinna sekka läheb ka 739 miljoni dollari eest müüdud süsinikukrediit teistele autotootjatele, kes ei suuda emissiooni eesmärke täita. Kuna antud krediit jookseb otse kasumiridadele, siis seda arvestamata suutis Tesla oma automüügi brutokasumi marginaali kvartaliga tõsta 14,6% pealt 17,1% peale, mis ületas analüütikute 14,9% ootust ja annab potentsiaalselt lootust ettevõtte suurima segmendi kasumlikkuse stabiliseerumisele.
Allikas: Tesla
Jätkuvalt toimivad väga edukalt Tesla ülejäänud kaks segmenti, mis on selgelt väiksemad, ent aja jooksul panustavad üha rohkem kogu firma käibe kasvu ja kasumisse. Energia tootmise ja salvestite üksuse müük suurenes mullu sama ajaga võrreldes 52% 2,4 miljardi dollarini ja teenused ja muu tulu (varuosad, laadimistaristu) suutis näidata 2,79 mld dollari suuruse tulu juures 29% kasvu.
2025. aasta esimeses pooles toob Tesla turule madalama hinnaga mudelid, mis peaksid aitama Muski enda hinnangu kohaselt kasvatada müüki 20…30%, märkides selget hoogustumist võrreldes mõne protsendiga tänavu, millele Musk vihjas. Ettevõtte asutaja ja juht on varemgi andnud liialt optimistlikke nägemusi, mistõttu pimesi investorid seda tõenäoliselt ei usu, ent võis aktsia ligi 22% tõusule siiski mingil määral kaasa aidata.
Kui varasemalt on investorid lootnud ühel päeval müügivalikus näha 25 000 dollarit maksvat Teslat, siis Muski sõnul saab selline mudel olema vaid hiljuti avalikkusele Cybercabi nime all tutvustatud täisautonoomne versioon ilma rooli ja pedaalideta, sest see on tulevik, kuhu suunas Muski visiooni kohaselt liigutakse. Viimane peaks suuremate tootmismahtudeni jõudma juba tuleval aastal.
Juhitavate sõidukite puhul on eesmärk olemasolevate autode kulu allapoole tuua, et nendegi hind jääks koos riiklike toetustega alla 30 000 dollari, muutudes rohkem kättesaadavamaks. Täisautonoomsust peaksid esimesed kliendid olemasolevate mudelitega saama kogeda Texase ja California osariigis juba millalgi tuleva aasta teises pooles, sõltudes regulatiivsest heakskiidust, mis Texases läheb kiiremini, kuid võtab Californias kauem aega.
Kokkuvõttes on tarbijate üldine kahanenud huvi elektriautode vastu, suurenenud konkurents ja lisaks intressimäärade tõusu tõttu kallinenud liisimine muutnud investorid ka Tesla kasvuvõime suhtes skeptilisemaks, ent kolmas kvartal andis esiteks lootust marginaalide stabiliseerumiseks ning lisaks käis Elon Musk lauale stsenaariumi, kus Tesla automüük võiks tuleval aastal tänu odavamatele mudelitele ja isesõitmise tehnoloogia lansseerimisele kasvada 20…30%. Esialgu ilmselt investorid antud kasvuväljavaadet kinnisideena ei võta, ent kui intressimäärade langus jätkub ning üleilmne majandus eesotsas Ühendriikidega püsib tugevana, siis seda tõenäolisemaks selle realiseerimine muutub.
LHV pensionifondid Roheline ja Roheline III on investeerinud Tesla aktsiasse.
Loe lähemalt LHV pensionifondidest Roheline ja Roheline III.
Tesla aktsia USA börsil. Allikas: Bloomberg