jorgen-hendriksen-Sp2kTxW-t5I-unsplash.jpg

Tesla valmistub uueks kasvulaineks

Kuigi Tesla suutis 2023. aastal kasvatada oma automüüki ligi 40% 1,8 miljoni sõidukini, nõudis intressimäärade tõus ja konkurentsi tihenemine hinnalangetusi. 2024. aastal oodatakse müügikasvu edasist aeglustumist, ent seda aega kasutatakse ära odavama hinnaklassi mudeli arendamiseks, et 2025. aastast ettevõtte kasvuloosse uut energiat süstida.

Kui kolmandas kvartalis hoidis Tesla kasvu teatud määral tagasi (müük suurenes toona aastatagusega võrreldes 9%) tehaste uuendamine ja seetõttu peatatud tootmine, siis neljandas kvartalis aeglustus müügitulu kasv 3,5% peale, mis andis tulemuseks 25,17 mld dollari suuruse käibe. See jäi pisut alla analüütikute prognoositud 25,6 miljardile dollarile.

Automüügi tulu kasvas seejuures 1,2% 21,56 mld dollarile tänu 484,5 tuhande auto tarnimisele (aastaga kasvas 19,6%; kolmandas kvartalis oli kasv 27%) ja energia tootmise ja salvestamise üksuse käibe suurenemisele 9,8% 1,44 miljardile dollarile. Teeninduse ja muu käive suurenes aastaga 27% 2,17 mld dollarile. Viimase alla lähevad näiteks varuosade, kasutatud autode, meenete ja laadimise tulu.

Kasvav konkurents eeskätt Hiina autotootjate poolt ning jahtunud nõudlus elektriautode järele sundis mullu Tesla juhtkonda alandama autode müügihindasid. Kui 2022. aasta neljandas kvartalis oli automüügi brutomarginaal ilma valitsuselt saadava süsinikukrediidita 24,3%, siis eelmise aasta kolmandaks kvartaliks langes see 16,3% peale, kuid viimases kvartalis suudeti marginaali tänu efektiivsuse parandamisele siiski parandada kolme kuuga 90 baaspunkti 17,2% peale ja see annab potentsiaalselt lootust, et marginaalide madalpunkt on seljatatud. Ettevõte aga hoiatas, et marginaali prognoosida on väga keeruline, sest muutuvaid asjaolusid on palju, sh osad on ettevõtte enda kontrolli alt väljas (näiteks tariifid). Samuti nenditi, et praegune platvorm ei võimalda enam kuigi palju efektiivsemaks tootmist muuta.

Tootmiskulud ettevõttes tervikuna näitasid neljandas kvartalis siiski tulust kiiremat kasvu (11,8%), mille tõttu kahanes brutokasum aastaga 23,2% 4,4 miljardile dollarile. Äritegevuse kasum langes kõrgemate arendus- ja müügikulude tõttu 47% 2,06 miljardile dollarile. Puhaskasum ilma erakorraliste teguriteta langes neljandas kvartalis aastaga 39% 2,5 miljardile dollarile, andes aktsia kohta 0,71 dollarit (oodati 0,73 USD). Erinevalt varasemast seisukohast oli Elon Musk tänavuse automüügi prognoosimise osas vaoshoitum. Eelnevalt on ta öelnud, et müüki suudetakse kasvatada lähitulevikus 50% aastas (osadel aastatel veidi vähem ja teistel veidi rohkem) ja selle tulemuse lähedale jõuti ka 2023. aastal, kui tarniti kokku 1,808 mln autot (+38%). Kuid 2024. aasta osas hoiatas Musk, et kasv saab olema mullusest selgelt tagasihoidlikum, toomata seejuures välja konkreetset ootust.

Tesla juhtkonna sõnul on nad praegu kahe kasvutsükli vahel, tehes tööd selle nimel, et järgmise aasta teiseks pooleks oleks turul massidele mõeldud soodsa hinnaklassi elektriline auto, järgmise põlvkonna salvestid ning isesõitmise tehnoloogia. Viimase osas lasi Tesla välja beta versiooni nr 12, mida hetkel testivad peamiselt töötajad, kuid lähinädalatel peaks see jõudma kõigi üle USA 400 tuhande autokasutajani, kes seda soovib. Uus soodne elektriauto tähendab ühtlasi seda, et ka tootmine viiakse täiesti uuele platvormile, mille sarnast efektiivsust Muski sõnul mujalt maailmast ei leia.

Ettevõtte tegi eelmisel aastal investeeringuid rekordilised 8,9 miljardit dollarit, kuid sellele vaatamata õnnestus aasta peale teenida 4,4 mld vaba rahavoogu ning suurendada vaba raha bilansis 29 miljardi dollarini (netoraha 23,8 mld USD). Kuna ettevalmistusi tuleb teha uueks kasvutsükliks, küündib tänavune kapitalivajadus üle 10 miljardi dollari, ent selleks likviidsust jagub piisavalt.

Konverentsikõnes tuli jutuks ka eelnevalt meediasse jõudnud info, et Musk pole nõus Tesla all tehisaru ja roboteid arendama, kui talle ei kuulu 25% ettevõttest (praegu 13%). Tema mureks on see, et nendes valdkondades tõeliselt võimekaid tooteid välja arendades võib ta ühel hetkel silmitsi seista riskiga, et teda hääletatakse mõne teise aktsionäri eestvedamisel firmast välja, kuna eelistatakse muud arengusuunda. Sestap tahab Musk 25% osalust, et olla piisavalt mõjukas võimsa tehnoloogia arendamise tüürimisel. Üks viis seda talle anda on veel ühte täiendavat aktsiaklassi luues.

Kokkuvõttes toob käesolev aasta suurenenud konkurentsi ja nõudluse jahtumise tõttu Tesla automüügi kasvu allapoole. Üheks peamiseks positiivseks katalüsaatoriks võib osutuda intressimäära olulisem langus, sest peamine takistus paljude potentsiaalsete autoomanike jaoks on Tesla liiga suur kuine liisingumakse. Kui intressimäärad peaksid kiiresti alla tulema, siis see stimuleerib kohe ka nõudlust.

Kuigi aktsia jaoks saab tänavune aasta olema tõenäoliselt konarlik, siis pikemas järgmise mitme aasta vaates on aga Tesla kahtlemata huvitav oma rohkete arenduste tõttu, mis võivad Teslale olulist väärtust lisada: soodsa hinnaklassi elektriauto, energiasalvestus, tehisaru, isesõitmise tehnoloogia, humanoidrobot.

LHV pensionifondid Roheline ja Roheline III on investeerinud Tesla aktsiasse.

Loe lähemalt LHV pensionifondidest Roheline ja Roheline III.

Tesla aktsia USA börsil (USD)

markdown-image